2018 a Madarak Éve - Tegyél a begyér'!

Egyértelműnek tűnhet, hogy a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületnél nem kell különösebb ok arra, hogy a madarakat ünnepeljük! Ennek ellenére úgy döntöttünk, hogy csatlakozunk ahhoz a nemzetközi kezdeményezéshez, melyet 4 nagy nemzetközi szervezet, a National Geographic, az Audubon Society, a Cornell Lab of Ornithology és természetesen a BirdLife International - amely többek között az MME ernyőszervezete is - indított.

2018-at a Madarak Évének kiáltották ki, mivel pont 100 éves az az amerikai egyezmény, ami a kontinens vonuló madarait védi (Migratory Bird Treaty Act). Ez az egyik legjelentősebb madárvédelmi törvény, amely valaha született, így ez mindenképp okot ad az ünneplésre!

Mi az a Madarak Éve? Mi fog történni?

Az MME-nél úgy ünnepeljük ezt az évet, hogy havi adagokban mutatunk be apró, egyszerűen kivitelezhető fortélyokat, amivel segíthetünk a minket körülvevő madarakon, vonulókon, nem vonulókon egyaránt. Aki rendszeres MME olvasó és nagy madárbarát, már biztos ismeri és gyakran el is végzi a havi madárbarát teendőket, de most az a cél, hogy olyan „kezdő” madárbarátokat is bevonjunk, akik most indulnak el a madaras úton.
A havi tippeket hírleveleinkben fogjuk kiküldeni, ezen felül minden hónapban bemutatunk egy olyan madarat, mely az emberi tevékenység miatt már kihalt.
Ha már kapod a hírlevelünket, akkor nincs teendőd, ha szeretnél feliratkozni, akkor itt megteheted:

Kis lépések egy nagy cél felé

Arra kérünk, hogy lépésről lépésre, hónapról hónapra „Tegyél a begyér’!”

Kezdheted a kertedben, az erkélyeden, az ablakpárkányon vagy a közeli parkban. Fedezd fel, hogy a közvetlen környezeted egy kontinensnyi kirakó egy kis darabkája!

Mit hallasz, mikor felkelsz? Ha kinézel az ablakon, mit látsz?

Szoktad látni a rozsdafarkút ücsörögni a kedvenc ágán? Már annyira megszokottá vált, hogy észre sem veszed reggel álmosan, a teádat szorongatva?
Pedig ennek a kis tollcsomónak a kerted vagy a közeli park jelenti a helyi természetvédelmi területet, amiben te vagy a természetvédelmi őr! Talán pont a te kerted az, mely a Vonuló Madarak Nagy Kirakósában az utolsó hiányzó darab!  És mint minden kirakóban, csak akkor látjuk a teljes képet, ha már az utolsó darab is a helyére került.

Ahogy ez a rozsdafarkú ősszel csatlakozik ahhoz a több millió madárhoz, mely a vonulási mozgalmakban vesz rész, mi is arra kérünk, hogy csatlakozz a „Madarak Éve” mozgalomhoz és „Tegyél a begyér’”! Hónapról hónapra tehetsz valamit a környezetedben élő madarakért, de néha gondolj bele az elképzelhetetlenbe is:

• ha legközelebb látsz egy rozsdafarkút, búbosbankát, fecskét vagy gólyát, gondolj bele milyen óriási, megpróbáltatásokkal teli utat tesznek meg minden évben és milyen látványban van részük madártávlatból
  • gondolj arra, milyen érdekes, hogy azt a madarat, amit épp megfigyelsz, pár héten, hónapon belül valaki más fogja nézni Dél-Európában vagy Afrikában
  • és gondolj néha azokra a védelmi intézkedésekre, melyek mind a vonuló madarak élőhelyeinek védelmét tűzték ki célul, darabonként kiegészítve a Vonuló Madarak Nagy Kirakóját

Csatlakozz a hírlevelünkre való feliratkozással!

Ha a nemzetközi kezdeményezés is érdekel, olvass róla többet >>ITT<<!

Havi feladatok:

Mit tegyél a begyér' februárban?
Ha már tettél ki odút a madaraknak, itt az ideje a tél végi nagytakarításnak! Olvasd el hogyan: https://goo.gl/tsW69W
Ha még nincs odúd, most még időben beszerezheted!
További februári teendőkről a madárbarát kalendáriumunkban olvashatsz: https://goo.gl/mEFbSC

Mit tegyél a begyér' márciusban?
Végre elkezdődhet a kertészkedés, nézd meg, hogy milyen növényekkel lesz igazán madárbarát a kerted: https://goo.gl/CUqdmu